De CUPRA Formentor
Dynamiek van een sportauto en het gebruiksgemak van een SUV
Met de Formentor onthult CUPRA het eerste model dat volledig door het merk zelf is ontwikkeld. In de Formentor smelten de dynamiek van een sportauto en het gebruiksgemak van een SUV samen met de elegante styling van een coupé. De Formentor is er naar keuze met een 228 kW/310 pk sterke benzinemotor of met een plug-in hybride aandrijflijn met een systeemvermogen van 180 kW/245 pk.
Aanmelden nieuwsbrief
Nu bestellen vanaf € 62.300
De CUPRA Formentor is vanaf nu te bestellen en wordt nog dit jaar leverbaar. Het topmodel van de range, de Formentor 310 2.0 TSI 4Drive, bijt het spits af. Deze krachtige en compleet uitgeruste uitvoering wordt leverbaar vanaf € 62.300. Begin 2021 wordt het gamma uitgebreid, onder meer met twee high-performance plug-in hybridemodellen.
CUPRA Formentor uit voorraad
Wij hebben diverse CUPRA Formentor modellen op voorraad. Kies uw favoriet en rij snel weg in uw sportieve hot hatch!
Eerste zelfstandige CUPRA
De Formentor is het eerste zelfstandig door CUPRA ontworpen model. Hij is 4,45 meter lang, 1,84 meter breed en 1,51 meter hoog. De Formentor combineert offroad-accenten met de sportieve looks van een hatchback en het elegante design van een coupé. Bovendien onderstreept hij zijn sportiviteit visueel met dynamische proporties en fraaie details als de doorlopende achterlichten en 19 inch lichtmetalen velgen (desgewenst in koper-look) met daarachter krachtige Brembo-remmen. Ook het uitgebreide kleurenpalet met diverse bijzondere matte tinten draagt bij aan het unieke karakter.
Smaakvol en eigentijds: het interieur
Het interieur van de Formentor kenmerkt zich door de perfecte afwerking en de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen. Eyecatchers zijn koperen details en sierelementen in geborsteld aluminium. De lederen sportstoelen (Petrol Blue of Black) sluiten perfect aan bij het dynamische karakter van de auto; de bestuurder zit laag en sportief. In het nieuwe multifunctionele stuurwiel zijn de startknop en CUPRA rijmodus-knop geïntegreerd, een duidelijke hint naar de autosportactiviteiten van het merk. Het dashboard lijkt te zweven, een effect dat wordt gecreëerd door de slimme sfeerverlichting die zich uitstrekt over het dashboard en de portieren. Het centraal geplaatste 12 inch breedbeelddisplay biedt toegang tot tal van (online) functies. Uiteraard beschikt de Formentor ook over een digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit), dat de bestuurder informeert over essentiële (reis)informatie.
Volop grip dankzij 4Drive
Voor maximaal rijplezier heeft de Formentor 310 2.0 TSI 4Drive een multilink achterwielophanging en een adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control; DCC) die de demping per wiel aanpast aan de rijomstandigheden en de gekozen rijmodus (Comfort, Sport, Individual, Cupra en Offroad). Voor maximale dynamiek, grip en stabiliteit verdeelt het 4Drive vierwielaandrijvingsysteem samen met EDS de aandrijfkracht variabel over de vier wielen. De Formentor heeft standaard 19 inch lichtmetalen velgen en remmen met geventileerde schijven vóór en achter. Ook de elektronische brakebooster is standaard. Deze zorgt voor een nog snellere respons op het rempedaal. Optioneel is een Brembo-remsysteem met 370 mm remschijven en koperkleurige remklauwen leverbaar.
Toekomstgerichte prestaties
Krachtige motoren en innovatieve technologieën staan bij de Formentor aan de basis van hoge prestaties en een unieke rijervaring. Het topmodel beschikt over een 2.0 TSI benzinemotor met een vermogen van 228 kW/310 pk en een maximaal koppel van 400 Nm. 4Drive verdeelt de power daarbij variabel over de vier aangedreven wielen.
De CUPRA Formentor wordt ook leverbaar met een innovatieve plug-in hybride aandrijflijn. Een 1.4 TSI (110 kW/150 pk) gaat daarbij een slim samenspel aan met een 85 kW/115 pk sterke elektromotor, die wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 13 kWh. Het systeemvermogen bedraagt 180 kW/245 pk en de elektrische actieradius circa 50 kilometer.
Beide Formentor-krachtbronnen worden standaard geleverd met een automatische DSG-automaat met dubbele koppeling, die mede dankzij shift-by-wire-technologie efficiënter is dan ooit. Andere belangrijke elementen voor een bijzondere rijervaring zijn het onderstel met adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) en progressive steering.
Hightech veiligheid en connectiviteit
De CUPRA Formentor is op en top connected. Het infotainmentsysteem met 12 inch touchscreen is ook te bedienen met gebaren en met stemcommando’s. Dankzij het Full Link-systeem is het compatibel met zowel Apple CarPlay (draadloos) als Android Auto.
Vernoemd naar een bijzondere Kaap
‘Het meeting point van de winden’. Zo noemen de bewoners van Mallorca Kaap Formentor, het meest noordelijke puntje van het Spaanse eiland. Een spectaculaire kustweg, geflankeerd door kliffen die oplopen tot 300 meter, leidt naar de vuurtoren die fier op de top van de kaap staat. De eerste rit van de CUPRA Formentor voert door het landschap dat zijn ontwerpers inspireerde.
Ook interessant
Op weg naar elektrificatie
De vuurtoren van Formentor staat aan het einde van de weg, op 188 meter boven zeeniveau. De ruige en afgelegen locatie maakte de bouw van de vuurtoren op de Balearen een uitdagende klus. De 56 meter hoge toren is in 1863 in gebruik genomen en werkt tegenwoordig met fotovoltaïsche zonne-energie. De CUPRA Formentor is uitgerust met een krachtige plug-in hybride motor. Net als de vuurtoren wijst de Formentor de weg. Maar dan naar de elektrificatie van CUPRA.
Sportieve luxe
CUPRA staat ook voor luxe. Om te beginnen heeft de Formentor 310 2.0 TSI 4Drive typische CUPRA-kenmerken als Full LED-koplampen met LED-dagrijverlichting in CUPRA-signatuur, een verwarmd sportstuur met start- en CUPRA-knop en kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Ook biedt hij de voordelen van digitalisering en connectiviteit. Zo zijn een digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit), CUPRA CONNECT, een navigatie en multimediasysteem met een 12 inch touchscreen en full link draadloze smartphone-integratie (Mirrorlink en Apple CarPlay) inbegrepen. Voor de veiligheid en het comfort beschikt hij over automatische afstands- en snelheidsregeling (Predictive Adaptive Cruise Control), een dodehoeksensor, Park Assist (automatische parkeerhulp) en een airconditioning met 3 klimaatzones. Met onder meer matte exterieurtinten, een elektrisch bedienbare achterklep (inclusief voetbediening), blauwe lederen bekleding (inclusief stoelverwarming en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie) is de uitrusting naar eigen wens en smaak te finetunen.
Verfijning in het interieur
Bij een expressief uiterlijk hoort natuurlijk een bijzonder innerlijk. En op dat gebied stelt de CUPRA zeker niet teleur. Het dashboard van de Formentor lijkt te zweven en loopt als een horizontale lijn van portier naar portier. Het premiumkarakter wordt benadrukt door met leer en koolstofvezel beklede kuipstoelen en interieuraccenten in hoogglans zwart en donkerchroom. Een digitale cockpit geeft de bestuurder toegang tot alle benodigde informatie. Het 10-inch scherm van het navigatiesysteem biedt gebruikers een bijna oneindige functionaliteit en connectiviteit.
Ontworpen om op te vallen
De CUPRA Formentor ligt laag bij de grond om zijn sportiviteit te benadrukken. Die sportiviteit komt ook tot uiting in de lange motorkap en de brede schouderpartij. De twee kleuren van de carrosserie maken het silhouet van de Formentor visueel lichter, maar doen eveneens denken aan de kleurcombinaties van robuuste terreinwagens. In tegenstelling tot een traditionele SUV oogt de CUPRA niet grof, maar juist hoogkwalitatief. Dat gevoel wordt versterkt door het bijzondere ontwerp van de achterlichten en de matblauwe kleur van de Formentor.
Toekomsttechniek
Voor de aandrijving van de CUPRA Formentor zorgt een benzine plug-in hybride aandrijflijn met 180 kW/245 pk. Dat hoge vermogen en het directe koppel van de elektromotor stellen de auto in staat tot prestaties die het verwachtingsniveau van iedere bestuurder te boven gaan. De Formentor kan in alle situaties uit de voeten, dankzij zijn DSG-automaat met dubbele koppeling, het intelligente DCC-onderstel, een sperdifferentieel en het Progressive Steering-systeem.
En hoewel de CUPRA Formentor is ontworpen voor maximale prestaties, beperkt zijn stekkerhybridetechniek het brandstofverbruik en de CO2-emissies. De Formentor is uitgerust met een relatief grote batterij, waardoor hij tot maximaal 50 kilometer ver kan komen op elektrische kracht alleen (WLTP).