SEAT el-Born

Studiemodel is de eerste elektrische SEAT op het MEB-platform van Volkswagen

Als eerste SEAT op het MEB-platform van Volkswagen is de el-Born het toppunt van ruimte en kracht. Met een ruim bereik van 420 kilometer, 204pk aan kracht en verschillende slimme features laat de el-Born zien hoe elektrisch rijden er volgens SEAT moet zijn. De naam van het studiemodel verwijst naar een iconische buurt in Barcelona.

Het voertuig is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en wordt gebouwd in Zwickau, Duitsland. SEAT wordt daarmee het tweede merk dat een volledig elektrische auto op basis van het MEB-platform lanceert. De auto komt in 2020 op de markt: met een WLTP-actieradius van maximaal 420 kilometer en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden.

Aanmelden nieuwsbrief

420 kilometer rijbereik

De SEAT el-Born is 150 kW/204 pk sterk en kan in 7,5 seconden van stilstand naar 100 km/u sprinten. Hij is voorzien van een 62 kWh batterijpakket dat genoeg lading heeft voor 420 kilometer WLTP-bereik. Wanneer de SEAT el-Born via een 100 kW DC-supercharger wordt opgeladen, is de auto binnen 47 minuten tot 80 procent vol.

Een geavanceerd hittemanagementsysteem maximaliseert de actieradius van de SEAT el-Born, zelfs bij extreme buitentemperaturen. De warmtepomp van het voertuig zorgt ervoor dat er zo min mogelijk elektriciteit voor koeling of verwarming wordt gebruikt, wat zo’n 60 kilometer aan bereik scheelt. Erg nuttig in extreem koude of warme landen.

Indrukwekkende prestaties op een rij:


vinkje  420 kilometer actieradius

vinkje  Van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden

vinkje  In 47 minuten naar 80% opgeladen

vinkje  420 kilometer actieradius

Sportief ogende proporties

Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij het vergroten van de actieradius van de SEAT el-Born. Zo heeft hij geen traditionele grille, maar zijn er wel instroomopeningen lager in de neus om de batterijen te koelen. Omdat de elektrische aandrijflijn zo compact is, konden de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie worden gezet, wat de SEAT sportief ogende proporties geeft.

De a-stijlen van de el-Born staan verder naar voren dan bij andere auto’s. Daarbij is op de flanken een zogenoemd luchtgordijn in het design geïntegreerd en prijkt aan de achterzijde een dubbele dakspoiler. De turbinevormige 20-inch wielen zijn zodanig ontworpen dat ze een positieve luchtstroom creëren en tegelijkertijd de remmen koelen.

Semi-autonome systemen

Tot slot ondersteunt de SEAT el-Born zijn bestuurder met een hoge mate van connectiviteit en enkele semi-zelfrijdende systemen. Hij is niveau 2-autonoom, wat betekent dat hij in een aantal situaties zelf kan sturen, accelereren en afremmen. Ook profiteert de SEAT el-Born van onder meer Intelligent Park Assist.

Maximale interieurruimte

Doordat de elektrische aandrijflijn weinig ruimte inneemt, kon SEAT de interieurruimte maximaliseren. In de cabine komen alle lijnen samen aan de bestuurderskant, wat benadrukt dat de focus van de el-Born op het rijden ligt. Uiteraard is het model uitgerust met een digitale cockpit en een infotainment systeem met een 10-inch scherm in het midden van het dashboard.

SEAT el-Born: elektrische gamechanger

Het studiemodel – waarvan de naam verwijst naar een iconische buurt in Barcelona – is de eerste volledig elektrische SEAT op het MEB-platform van de Volkswagen Group. Het voertuig is ontworpen en ontwikkeld in Barcelona en wordt straks gebouwd in Zwickau, Duitsland. SEAT wordt daarmee het tweede merk dat een volledig elektrische auto op basis van het MEB-platform lanceert. De auto komt in 2020 op de markt: met een WLTP-actieradius van maximaal 420 kilometer en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden.

Interesse in toekomstige SEAT modellen?

Laat hieronder uw gegevens achter en wij houden u vrijblijvend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom de nieuwe (elektrische) SEAT modellen en ander nieuws met betrekking tot de toekomst van het automerk SEAT.