1947: Ames tekent Volkswagen dealercontract

Ames Autobedrijf is geboren

Al in de eerste jaren, en dat was vanaf het moment dat de Gebroeders Ames rijwielen gingen verkopen, ontstond er een relatie met de Firma Pon. Naast bekende merken handelden Engel en Jan Ames Sr. ook in Pon rijwielen.

In de jaren twintig volgden de automobielen Essex, Ford en Opel. Van het laatste merk was Ben Pon importeur totdat Opel werd verkocht aan General Motors. In 1947 volgde het VW-agentschap met een rayon van Rotterdam tot Nijmegen.

Bij de opening van het pand aan de Johan de Wittstraat erkende Mijndert Pon, zoon van Ben Pon, niet alleen met een complimenteuze speech de langdurige relatie met de firma Ames. Hij bevestigde de band ook door de symbolische overhandiging van een oude fiets aan Jan Ames.

contract

Ames tijdlijn 1900 - 1950

1947: Nederlander Ben Pon legt met zijn schets de basis voor de VW bus do, 16 juni
Op 23 april van dit jaar was het precies 75 jaar geleden dat de Nederlandse ondernemer Ben Pon Sr. de contouren schetst van wat later de Volkswagen-bus werd. Deze bus groeide uit tot een wereldwijd succes, en was geliefd bij de meest uiteenlopende mensen: van loodgieters tot hippies en van pechhulpdiensten tot kampeerders. Ter ere van het jubileum is de schets nu voor iedereen te zien in het Rijksmuseum temidden van andere iconen uit de Nederlandse kunst en geschiedenis van de 20ste eeuw.
1905: de oorsprong van Ames ligt in Leerdam do, 16 juni
In 1905 begon oud oud-oom Jan Ames (14 jaar oor de geboorte van Jan Ames jr.) in Leerdam een smederij/winkel in rijwielen en huishoudelijke artikelen. Eén jaar later stapte zijn broer Engel ook in de zaak en werd dit bedrijf onder de naam van de ''Gebroeders Ames'' ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De twee broers, voormalige leraren aan een Ambachtsschool, hadden met hun smederij een constructiewerkplaats voor ogen maar gingen tot een tweewielerhandel over. Vanaf het moment dat de eerste auto's hun intrede deden, werd ook een autohandel gestart en de broers verkochten Opel en Ford. De zaken liepen goed. In 1927 behaalden ze als Ford-dealer een recordomzet van niet minder dan 53 wagens in één maand.