Volkswagen versnelt transformatie naar software-gedreven mobiliteitsaanbieder
Volkswagen zet vaart achter zijn streven om een software-gedreven mobiliteitsaanbieder te worden. Met de ACCELERATE-strategie bereidt het merk zich voor op de ingrijpende veranderingen in de autosector. Na een wereldwijd elektrificatie-offensief focust Volkswagen zich nu op de integratie van software in de modellen en de digitale klantreis. Ook wil Volkswagen autonoom rijden nog vóór het einde van dit decennium bereikbaar maken voor een brede groep klanten.
ACCELERATE is het vervolg op de TRANSFORM 2025+-strategie, die de aanzet vormde voor het elektrificatie-offensief van Volkswagen. Het doel van ACCELERATE is helder: Volkswagen wil het meest aantrekkelijke automerk voor duurzame mobiliteit worden. Volkswagen investeert tot en met 2025 liefst 16 miljard euro in ontwikkelingen op het gebied van e-mobility, elektrificatie (hybride-modellen) en digitalisering.
Software-integratie als kerncompetentie
De integratie van software in auto’s en de digitale klantreis zijn kernpunten van de ACCELERATE-strategie. Voor de ID.-modellen is een digitaal ecosysteem ontwikkeld. Volkswagen stelt elke twaalf weken ‘over the air’ updates voor de ID.-modellen beschikbaar (vanaf deze zomer). Zo blijft een ID niet alleen up-to-date, hij wordt dankzij nieuwe functies gaandeweg alleen maar beter. Binnen twee jaar verwacht Volkswagen een volledig geconnecte vloot van 500.000 voertuigen op weg te hebben.
Business model 2.0: On-demand diensten
De software in de auto moet het in de toekomst mogelijk maken om ‘on-demand’ diensten aan te bieden aan klanten. Het voertuig heeft bij aflevering aan de klant alle functionaliteiten aan boord die desgewenst door klanten aan- of uitgezet kunnen worden door gebruik te maken van het digitale ecosysteem.
Snelle ontwikkeling van e-mobility
E-mobility bevindt zich in een stroomversnelling. Volkswagen verwacht dat 70% van alle nieuwe auto’s die het merk in 2030 in Europa aflevert, een EV is. Dat is twee keer zoveel als in de oorspronkelijke planning. In dezelfde periode verwacht Volkswagen een EV-aandeel van meer dan 50% in de VS en China. Om dit te realiseren, introduceert het merk ieder jaar minimaal één nieuw, 100% elektrisch aangedreven model. Nu al zijn er de ID.3 en ID.4. Nog in de eerste helft van dit jaar verschijnt de vierwielaangedreven ID.4 GTX en in de tweede helft van 2021 staat de sportieve ID.5 op de planning. In de herfst komt tevens de zevenzits ID.6 X/Cross SUV in China op de markt. Een elektrisch aangedreven model onder de ID.3 wordt verwacht in 2025.
Combinatie van elektrisch en autonoom
Volkswagen blijft het MEB-platform voor elektrisch aangedreven auto’s verbeteren, vooral op het gebied van acceleratie, laadcapaciteit en actieradius. Ook staat er een high performance EV-platform op het programma. Dit ‘Scalable Systems PlatForm’ debuteert in 2026 in het Trinity-project, Volkswagen’s nieuwe vlaggenschip. Trinity staat voor 100% elektrische aandrijving in combinatie met de mogelijkheid van geautomatiseerd rijden (level 2+ bij de introductie en later tot niveau 4). Volkswagen streeft ernaar om autonoom rijden snel breed beschikbaar te maken. Het merk ontwikkelt daarvoor de producten en een neuraal netwerk, waardoor onderling verbonden auto’s informatie met elkaar kunnen uitwisselen, bijvoorbeeld over de verkeerssituatie, obstakels en ongevallen. Zo creëert Volkswagen een zelflerend systeem waar alle klanten van kunnen profiteren.
Ontwikkeling van de brandstofmotor
Volkswagen blijft brandstofmotoren voorlopig ook verder doorontwikkelen. De focus ligt daarbij op nog meer efficiency. Zo worden toekomstige modellen met brandstofmotor bijvoorbeeld voorzien van de nieuwste plug-in hybridetechnologie, waarmee een elektrische actieradius van zo’n 100 kilometer mogelijk is. Belangrijke modellen als de Golf, Tiguan, Passat en de T-Roc krijgen een opvolger.